Pressmeddelanden 2007

Så får du bredband till landsbygden

Det krävs ofta lite mer arbete för att få fibernät till fastigheter på landsorten. anledningen till det kan diskuteras, men dålig lönsamhet för de stora operatörerna, när det blir för glest mellan husen, kan vara en förklaring. Men det finns möjligheter. För att skapa ett ortsnät väljer många att gå ihop med grannarna och driva frågan på egen hand. Här beskriver vi hur det kan fungera och vad du bör tänka på.

Mer...

Nexans installerar optokabel för snabbare datakommunikation över Bodensjön

2007-12-11 – Nexans har nyligen slutfört ett kontrakt för Stadtwerke Konstanz GmbH som gällde sjöförläggning av en optokabel tvärs över Bodensjön.

Nexans kabelkontrakt med BC Hydro i Kanada förlängt med fem år

2007-12-05 – Nexans har undertecknat ett avtal med BC Hydro om fortsatta kabelleveranser i fem år. BC Hydro är ett elbolag i den kanadensiska provinsen British Columbia.
Mer...

Nexans och Interxion utvidgar sitt samarbete

2007-11-21 – Nexans har utsett Interxion, Europas ledande leverantör av operatörsoberoende datacenter- och datadriftstjänster, till Certified Solution Partner (CSP).

Förlängt kabelkontrakt med Manitoba Hydro i Kanada

2007-11-06 – Nexans har fått ett förlängt kontrakt på fyra år med Manitoba Hydro, el- och gasbolaget i den kanadensiska provinsen Manitoba.

Nexans vinner order på umbilicalkabel till gasfältet Mexilhão i Brasilien

2007-10-03 – Nexans har tagit hem ett kontrakt värt 30 miljoner euro från det statsägda brasilianska bolaget Petróleo Brasileiro SA (Petrobras) som gäller leverans av umbilicalkabel till gasfältet Mexilhão.
Mer...

Nexans tar hem order för kabel mellan spanska fastlandet och Balearerna

2007-09-26 – Nexans har tecknat ett avtal med Red Electrica de España värt 146 miljoner euro.Nexans ska tillverka, frakta och installera en högspänningsledning med likström för sjöförläggning mellan det spanska fastlandet och Balearerna.
Mer...

Nexans utökar den framgångsrika produktserien GG45 med en ny 8-polig PCB-monterad Kat 7A-kontakt

2007-09-25 – Nexans har lanserat en ny GG45 8-polig bredbandskontakt Kat 7A för användning på kretskort (PCB).

Nexans sponsrar renoveringen av Versailles-palatset

2007-09-20 – Nexans har tecknat ett sponsoravtal med institutet för Versailles-palatset. Sponsringen innebär att Nexans levererar el- och datakablar till Trianon-slotten, stora slottsgården och kungliga operan utan kostnad.
Mer...

Nexans levererar undervattenskablar för mellanspänning och kraftutrustning till Danmarks största havsvindkraftpark Horns Rev 2

2007-09-17 – Nexans undertecknade nyligen ett kontrakt med DONG Energy A/S, Danmarks största energileverantör om leverans av sammanlagt 70 km undervattenskablar  till den danska havsvindkraftparken Horns Rev 2.
Mer...

Nexans nya mellanspänningskabel, RHEYFIRM (RS), för fartyg vid kaj bidrar till renare hamnar

2007-09-12 – Nexans har utvecklat en innovativ hybridkabel för mellanspänning, en så kallad ship-to-shore-anslutningskabel.

Nexans servar Wimbledon

2007-06-25 – Nexans ALSECURE-kablar håller igång turneringen under stort byggprojekt.

800 km fiberoptisk sjökabel till Canada

2007-05-16 – Nexans, världens ledande kabeltillverkare, har tilldelats ett kontrakt av det kanadensiska bolaget IT International Telecom Inc på leverans av ca 800 km fiberoptisk sjökabel.

Nexanskabel till Storbritanniens största biokraftverk

2007-05-03 – Nexans, världens ledande kabeltillverkare, har avslutat ett kontrakt värt cirka 5 miljoner euro på tillverkning och leverans av en 33 kV kabel till det skotska bolaget Scottish Power
Mer...

Nexans undertecknar en femårig överenskommelse värd 60 miljoner euro med ett av Canadas ledande elbolag

2007-04-27 - Nexans, världens ledande kabeltillverkare, och SaskPower, huvudleverantör av elkraft i Saskatchewan, Canada, har utökat sitt strategiska samarbete genom att underteckna en femårig överenskommelse värd upp emot 60 miljoner euro
Mer...

Nexans vinner kontrakt på utrustning till naturgasprojekt i Yemen

2007-04-12 – Nexans, världens ledande kabeltillverkare, har erhållit ett kontrakt värt omkring 10 miljoner euro på leverans av mellan- och lågspänningskablar samt instrumentkablar till Yemen LNG (Liquefied Natural Gas).

Nexans expanderar i Kina

2007-04-10 – Nexans, världens ledande kabeltillverkare, invigde den 22 mars under högtidliga former den nya produktionsanläggningen i Nanning, som ligger i den kinesiska provinsen Guangxi.
Mer...

Nexans bidrar till säkerheten vid Sveriges största järnvägsprojekt

2007-04-02 – Nexans levererar signal- och kraftkabel till Sveriges första ERMTS (European Rail Traffic Management System) som installeras på den nya Botniabanan.

Nexans vinner kontrakt i Shanghai på högspänningskabel värd 35 miljoner euro

2007-03-19  – Nexans, världens ledande kabeltillverkare, har fått en order värd omkring 35 miljoner euro från Shanghai Power Equipment & Materials Co. Ltd på tillverkning och installation av en 17 km lång, 500 kV jordkabel.
Mer...

Ny information angående återkallelsen av värmekablar

2007-03-03 - I Sverige har nu flera av de sålda produkttyperna kunnat säkras och återkallelsen gäller from nu bara vissa produkttyper.

Nexans återkallar värmekabel-produkter

Kabeltillverkaren Nexans har upptäckt ett fel i ett litet antal av sina värmekabelprodukter och har beslutat återkalla dem.
Mer...

Nexans levererar till Australiens största vindkraftspark

2007-02-15 – Nexans, världens ledande kabeltillverkare, har via sitt australiensiska bolag Olex fått en order från Suzlon Energy Australia värd omkring 2,1 miljoner euro.

Högspännings-sjökabel till Kina

2007-02-06 – Nexans har skrivit kontrakt värt omkring 140 miljoner euro på tillverkning och installation av en 500 kV kraftsjökabel mellan ön Hainan och Guangdongprovinsen i södra Kina.

Nexans DuoTrack-system erhåller tyska Federal Railway Authoritys typgodkännande

2007-01-29 – DuoTrack, Nexans innovativa koppar- och fiberkabellösning för regionala järnvägar har erhållit typgodkännande från Tysklands Federal Railway Authority (EBA).
Mer...

Nytt världsrekord av Nexans: 245 kV PEX-kraftsjökabel till vindkraftsparken Wolfe Island i Canada

2007-01-23 - Nexans, världens ledande kabeltillverkare, har undertecknat ett kontrakt värt omkring 7 miljoner euro med Canadian Renewable Energy Corporation (CREC), ett helägt dotterbolag till Canadian Hydro Developers Inc.
Mer...

Nexans levererar kabel till två stora varv i Japan

Paris, January 18, 2007 – Nexans is awarded 16 million Euro contracts to supply power, control and communication shipboard JIS type cables  to major Japanese shipyards: MHI (Mitsubishi Heavy industries) and IHI- MU (Ishikajima Harima Industries Marine United Inc.).

Nexans lanserar ny webbplats

2007-01-16 – Nexans, världens ledande kabeltillverkare, lanserar i dag sin nya webbplats. Förutom nytt utseende är den nya webbplatsen resultatet av en sammanslagning av den gamla webbplatsen och den förut separata internettjänsten Nexans e-service.