Fiberrikt i kabelfabriken

Allt fler svenska hem nås via fiber. Nu svarar Nexans på det ökade kommunikationsbehovet med en ny optisk fiberfamilj – Ultimate, kablar anpassade för nordiska förhållanden.

Kabelvärden nr 2, 2016

En fiberoptisk kabel som ska användas i Sverige bör bedömas utifrån tre viktiga parametrar, hävdar Larry Felixson, chef produktavdelningen vid Nexans.

  1. Att kabeln klarar långa blåslängder.
  2. Att den är lätt att installera.
  3. Att den är byggd för att fungera bra i ett nordiskt klimat.

– Vi skulle kunna skapa en kabel där vi säger att vi ”blåser längst på marknaden” eller en kabel som tål extrem kyla eller värme. Men det är meningslöst att tävla med en egenskap, om de andra är sämre. Det är alla egenskaper tillsammans som skapar den ultimata kabeln, den som vi anser vara värd namnet Ultimate, säger han.

Den fiberoptiska kabeln fick sitt genombrott på 1980-talet, eftersom kopparkablarnas begränsningar blev tydlig när allt mer kommunikation skulle spridas till hemmen, framförallt i storstäderna. I dag är 1,7 miljoner svenska hushåll uppkopplade till internet via fiber och 650 000 hushåll har kabel-tv som sänds via fibernät.

– Vi ser i dag en utveckling där allt fler ser på HD-film på tv, och video på läsplattor och telefoner. I framtiden väntar tjänster som vi ännu inte har en aning om, kanske träffa läkaren vid bildskärmen. Men också det som kallas ”sakernas internet” där byggnader, hushållsapparater, maskiner, fordon och annat ska kopplas upp mot internet för att utbyta data med människor och andra maskiner. Dessutom kommer basstationerna i det framtida 5G-nätet att anslutas med optisk fiberkabel, säger Peter Elisson, teknisk chef telekabel vid Nexans.


Detta är inledningen på temaartikeln i årets första nummer av Kabelvärden. Hela artikeln finns i den tidning som nu är på väg ut till alla våra prenumeranter. Du kan även läsa artikeln i den pdf-fil som finns här till höger.

Prenumerationen är kostnadsfri. Vill du prenumerera på tidningen, kontakta Karin Johansson enligt nedan kontaktuppgifter.

Kontakt:

Eva Wallin Kommunikationschef
Tel 0325 - 801 98
Fax 0325 - 803 24
eva.wallin@nexans.com
Karin Johansson Redaktör
Tel 0325 - 801 66
Fax 0325 - 803 24
karin.johansson@nexans.com