Underjordisk kabelservice

Nexans service där både nya och äldre nedgrävda kablar testas, hjälper kunderna att snabbt hitta eventuella fel eller att få tillståndskontroller utförda. Arbetet gör också Nexans till en bättre leverantör av kablar.

Stefan Eklund lägger kabel

Stefan Eklund har lokaliserat den trasiga kabeln. Först med mätinstrument, sedan med grävare och spade. Nu lagas den med vulkduk och omvikningshylsa.
 

Förargligt nog har det visat sig att manteln på den nyförlagda 1300 meter långa Axclight F-kabeln som sträcker sig mellan Sköndal och Håknahult utanför småländska Lammhult ”läckte” ström. Felet upptäcktes när Nexans servicetekniker Stefan Eklund, på uppdrag av entreprenören Elkraftsbyggarna, utförde ännu ett mantelprov innan det var dags att spänningssätta kabeln.

Letar läckage
Denna mulna och småregniga måndagsmorgon i sena november har Stefan Eklund kört de närmare tio milen från Grimsås. Vid nätstationen i Sköndal plockar han ut ett portabelt elverk och provutrustning ur sin servicebil, för att sända ut upp till 5 kV i den kabel som ska undersökas. Därefter lokaliseras läckaget.
– Först använder jag ett mantelprovningsinstrument. Med det kan jag grovt lokalisera den plats som strömmen kommer ifrån, berättar Stefan Eklund.

Sedan tar han till stegspänningsmetoden med hjälp av grävaren Axel Lundgren. De stoppar varsin mätstav i marken. En av dem får högre spänning än den andra. Då flyttas den mätstav som markerar lägst spänning till en plats där den får en högre spänning än den andra staven. Så där håller de på till de når ”källan”.
– När jag är klar med stegspänningsmetoden diffar det sällan mer än 10–20 centimeter till felet, berättar Stefan.

Måste gräva försiktigt
Dock kvarstår ett problem. Kabeln ligger 60-70 centimeter ner i jorden. Så Axel Lundgren och hans grävmaskin får ta över. Försiktigt lyfts den vattenmättade jorden för att inte skada kabeln. Stefan Eklund övervakar, och när han får syn på kabeln tar han över och gräver den sista biten för hand. Det står snart klart vad problemet är. Manteln har fått en liten reva, där ström ”läcker” ut i marken. Efter en kontroll under manteln visar det sig att det räcker med att Stefan Eklund ger kabeln ett ”rejält plåster” i form av en vulkduk och en omvikningshylsa, som krymps med hjälp av en gasolbrännare.


Detta är inledningen på temaartikeln i årets andra nummer av Kabelvärden. Hela artikeln finns i den tidning som nu är på väg ut till alla våra prenumeranter. Du kan även läsa artikeln i den pdf-fil som finns här till höger.

Prenumerationen är kostnadsfri. Vill du prenumerera på tidningen, välkommen att kontakta någon av nedan personer.

Länkar:

Kontakt:

Eva Wallin Kommunikationschef
Tel 0325 - 801 98
Fax 0325 - 803 24
eva.wallin@nexans.com
Åsa Dahlberg Redaktör
Tel 0325-80166
Fax 0325-80324
asa.dahlberg@nexans.com