VM-silver till Nexans

I tuff konkurrens med Adobe och IBM vann Nexans kabeltröja i söndags kväll en silvermedalj i den internationella reklamtävlingen Echo Awards, eller VM i direktmarknadsföring.

Nexans and Mecka - Echo Awards winners 2017
Meckas representanter i New Orleans, copywriter Neale Payling och AD Lasse Kampe, poserar efter prisutdelningen.

Nexans kampanj The Ultimate Experiment, med världens första riktiga kabeltröja, var en av drygt 150 nominerade bidrag i den prestigefulla internationella reklamtävlingen DMA International Echo Awards, även kallad VM i direktmarknadsföring. Tävlingen premierar inte bara kreativitet, utan även strategi och resultat. Den 8 oktober hölls den i New Orleans, USA.

Tillsammans med välkända och starka varumärken som Adobe och IBM var vår kampanj en av fem nominerade i kategorin Business products and services, se nedan lista*.

När söndagens galakväll var över stod det klart att Nexans kabeltröja, trots tufft motstånd, lyckats kamma hem en hedervärd silvermedalj. Adobe vann guldet.

- Det känns väldigt roligt och inspirerande att vår marknadsföring än en gång uppmärksammas i internationella reklamsammanhang, säger marknadschef Katrin Strömsjö.

Det är andra gången Nexans kampanj premieras i Echo Awards. 2013 vann vi tillsammans med Mecka en silvermedalj för en kampanj där en dragkedjeförsedd kokosnöt fick symbolisera Nexans nya lättskalade 1kV Easykablar.

På plats i New Orleans var Neale Payling och Lasse Kampe från Nexans reklambyrå Mecka.

* Nominerade i kategorin Business products and services:

Adobe Stock Apparel
Reklambyrå: Abby Priest
Kund: Adobe

Return to Sender
Reklambyrå: btb.agency
Kund: e-nettet

The World’s First Real Cable Sweater!
Reklambyrå: Mecka
Kund: Nexans Sweden

The Cognitive Dress
Reklambyrå: Ogilvy New York
Kund: IBM

Gaudi Creates with Watson
Reklambyrå: Ogilvy New York
Kund: IBM

Kontakt:

Wallin Eva Kommunikationschef
Tel 0325-801 98
eva.wallin@nexans.com