Ett band för varje kvinna

Nexans Sweden har valt att stödja Rosa bandet-kampanjen genom att köpa in 110 band - ett band för varje kvinnlig medarbetare hos oss.

I oktober varje år genomför Cancerfonden en Rosa bandet-kampanj för att stötta cancerforskning och sprida kunskap. Under månaden färgas Sverige rosa med hjälp av företag, föreningar och privatpersoner som vill engagera sig i kampen mot bröstcancer.

Nexans Sweden har valt att stödja Rosa bandet genom att köpa in ett antal rosa band - ett band för varje kvinnlig medarbetare hos oss.

Nexans stödjer Rosa bandet

Visste du att...
Varje år får drygt 60 000 personer i Sverige ett cancerbesked. Av dessa får 8000 diagnosen bröstcancer. Cirka 30 procent av all cancer hos kvinnor är bröstcancer, som därmed är kvinnans vanligaste cancersjukdom – drygt 20 kvinnor insjuknar varje dag.


Pink Ribbon, som Rosa bandet heter på engelska, har sitt ursprung i USA. Först ut var Susan G. Komen Breast Cancer Foundation, som hösten 1991 delade ut rosa band till alla deltagare i sitt ”Race for the cure” i New York. Symbolen fick ett stort nationellt genomslag samma år med hjälp av bland andra Evelyn Lauder från kosmetikföretaget Estée Lauder, som började dela ut bandet i sina sminkdiskar. Rosa Bandet är i dag en internationell symbol för kampen mot bröstcancer, som varje år under oktober – den internationella bröstcancermånaden – förenar och engagerar människor över hela världen.

Kontakt:

Wallin Eva Kommunikationschef
Tel 0325-801 98
eva.wallin@nexans.com