Nexans lanserar sajt för alla med drömmar om landsortsnät

Landsortsnät.se

För Nexans, som en av marknadsledarna inom fiberlösningar, var det helt naturligt att skapa sajten för alla i glesbygden som funderar på fiber till hemmet. Sajten Landsortsnät.se är tänkt att bli en plats för information och inspiration. En hjälpande hand för alla byalag och föreningar därute som längtar efter att komma igång med sina fiberprojekt.


Sajten har varit välbesökt sedan den lanserades i september. På sajten finns information om allt från fiber och hur det fungerar till hur man praktiskt går tillväga för att få snabbare bredband in i bostaden.
– För oss var det viktigt att skapa en sajt med tydlig information som är enkel att ta till sig. Det här med fiber har ibland en tendens att bli tekniskt och invecklat, det är det inte, men det är viktigt att man gör rätt från början, säger Thomas Björkståhl, produktchef för fiberoptiska kablar på Nexans.

Grusväg eller motorväg
Skillnaden att surfa med eller utan fiber är stor. På Landsortsnät.se jämför Nexans det med att åka på en skakig grusväg eller att glida fram på en motorväg i hög hastighet. Och eftersom regeringens bredbandsstrategi säger att 90 procent av Sveriges befolkning ska ha tillgång till bredband om minst 100 Mbit/sekund senast 2020 gäller det att komma igång på allvar nu, även i glesbygden.
– I Asien har man redan insett att fiberoptik handlar om mer än att kunna surfa snabbt, där ser man det som en avgörande konkurrensfaktor för kommande generationer.

Vårt bidrag till utvecklingen
På sajten finns en checklista för hur ett byalag ska gå tillväga, från A till Ö, för att förverkliga sina fiberdrömmar. Man kan även se en film och läsa om hur andra, både byalag och entreprenörer, har gjort. Ett avsnitt berör de miljömässiga fördelarna och som kuriosa får vi bland annat veta att det ryms 1 000 fibrer i en 28 millimeter tjock fiberkabel. Trots det matiga innehållet är sajten tänkt att kunna byggas ut efter hand med ännu mer information, till exempel hjälp med att hitta entreprenörer på sin lokala ort. Thomas och hans kollegor på Nexans brukar lite skämtsamt kalla sajten för Nexans bidrag till en levande, svensk landsbygd.

En heltäckande sajt
Nexans målsättning har varit att göra sajten så heltäckande som möjligt och förhoppningen sägs vara att alla ska hitta svar på sina frågor och bli lite klokare. Vi är beredda att påstå att man lyckats när till och med de riktigt tekniskt intresserade får sitt i form av utförliga nätbyggnadsbeskrivningar. 

Mer information:

Kontakt:

Johannes Josefsson Produktchef Fiberoptiska Kablar
Tel 0325-802 95
johannes.josefsson@nexans.com
Wallin Eva Kommunikationschef
Tel 0325-801 98
eva.wallin@nexans.com