Pressmeddelanden 2006

Ny högspänningslinje förenar Schweiz och Italien

2006-12-19 – Nexans, världens ledande kabeltillverkare, har skrivit ett kontrakt värt 5 miljoner euro med elbolaget kantonen Ticino i Schweiz, på slutförandet av ett samprojekt mellan Schweiz och Italien.

Mer...

Nexans vinner kontrakt på kraftkabel värd 30 miljoner euro till danska vindkraftsparken Horns Rev 2

2006-12-04 – Nexans, har undertecknat ett kontrakt med Danmarks energibolag, Energinet.dk, på leverans och installation av en kraftkabel till vindkraftverket Horns Rev 2, som ägs av Dong Energy.

Nexans öppnar kabelfabrik i Japan

2006-11-02 – I närvaro av Gérard Hauser, Nexans styrelseordförande och koncernchef, och Teruyoshi Tanabe, Viscas verkställande direktör, invigdes den 1 november Nexans nya fabrik för produktion av högspänningssjökabel i Tokyo Bay i Japan. NVC, som är det nya namnet på fabriken, är ett joint venture mellan Nexans och Viscas. Nexans äger 66 procent och Viscas (som är ett joint venture mellan Furukawa Electric Co, Ltd och Fujikura) äger 34 procent.
Mer...

Nexans köper C/S Skagerrak, ett av världens mest avancerade kabelförläggningsfartyg

2006-11-06 - Nexans har köpt världens mest avancerade kabelförläggningsfartyg C/S Bourbon Skagerrak av Bourbon Cable AS, ett norskt dotterbolag till det franska bolaget Bourbon. Nexans har använt fartyget exklusivt under många år vid högspänningsförläggningar till havs. Fartyget byter namn till C/S Nexans Skagerrak, men kommer att fortsätta att betjäna kunder runt om i världen.
Mer...

Nexans köper Olex, det ledande kabelföretaget i den australiska regionen

2006-11-08 – Nexans tillkännagav i dag att avtal ingåtts om att förvärva det australiska företaget Olex, det ledande kabelföretaget i den australiska regionen, för 515 miljoner australiska dollar (cirka 310 miljoner euro).

Försäljningen ökade med 6,3 % tredje kvartalet 2006

2006-10-24 – Nexans tillkännagav en försäljning tredje kvartalet 2006 på 1 900 miljoner euro (i löpande metallpriser). Rapporten för 2006 är baserad på 13 arbetsveckor, jämfört med 14 arbetsveckor tredje kvartalet 2005
Mer...

Kablar som interiör visas på utställning

2006-10-09 – Kabeltillverkaren Nexans presenterar tillsammans med konstfackeleven Anna-Karin Malmsten en interiöridé där kablarna är en del av dekorationen. Utställningen visas på Svensk Byggtjänst under oktober och november.

Nexans vinner kontrakt i Persiska viken värt 100 miljoner euro

2006-09-21 – Nexans, världens ledande kabelproducent, har fått ett kontrakt värderat till 100 miljoner euro av Abu Dhabi Water & Electricity Authority (ADWEA) för att leverera och installera sjö- och jordkablar till den nya 132 kV-länken mellan Abu Dhabi’s nätverk på fastlandet och Delma Island.

Nexans får storkontrakt i USA värt 73 miljoner euro

2006-09-04 - Nexans, världens ledande kabelproducent, har fått ett kontrakt värt över 73 miljoner euro för konstruktion, tillverkning, leverans och installation av en 138 kV högspänningsöverföring som skall förbinda Norwalk i Connecticut med Northport på Long Island i USA.
Mer...

LIPA och American Superconductor förser Long Island med hittills längsta supraledningen

2006-09-07 – Mitt i en brännande värmebölja, för att fullfölja sitt åtagande att leverera billig, säker och tillförlitlig elström, firade energimyndigheten på Long Island (LIPA) den 2 augusti byggstarten för världens hittills största och mest högspända supraledande kabelsystem för elnät.

Hög tillväxt i halvårsresultatet 2006 och snabbare utveckling än planerat

2006-07-25 – Under styrelseordförande Gérard Hausers ledning sammanträdde Nexans styrelse den 24 juli 2006 för att gå igenom resultatet för första halvåret 2006.

Nexans bryter ny mark i Baltikum genom xDSL-ramavtal med Citrus Solutions

2006-07-19 – Nexans, världens ledande kabeltillverkare, har nyligen tilldelats ett ramavtal på leverans av koppar- och optotelekabel till Citrus Solutions, ett dotterbolag till den lettiske teleoperatören Lattelekom (Lettlands ledande leverantör av elektroniska kommunikationstjänster). Det tvååriga ramavtalet är värt omkring 1 miljon euro per år
Mer...

Nexans svarar upp mot den krävande och växande godshanteringen

2006-06-13 – Nexans har skrivit ett avtal med Gottwald Port Technology på utrustning till fyra lyftkranar med RHEYFIRM(RTS) mellanspänningskabel till den nya Deurganckdockan i Antwerpens hamn. Avtalet omfattar, om testinstallationerna faller väl ut, ytterligare 40 km kabel.

Bredbånd Finnmark startar utbyggnad i Finnmark, Norge

2006-06-15 - Bredbånd Finnmark AS har påbörjat fiberutbyggnaden av hela Finnmark, den nordligaste delen av Norge, med att tilldela Nexans ett kontrakt på 110 km sjöfiberkabel och 20 km landfiberkabel.

BP-order på 98 miljoner euro tilldelat Nexans

2006-06-20 - Nexans och BP skriver ett stycke historia när den nya produktions- och hotellplattformen på Valhallfältet i Norska Havet sätts i drift. Detta är nämligen världens första offshorefält som får all kraftförsörjning från land.
Mer...

Nexans slutför högspänningslänk på belgiska kusten

2006-06-08 – Nexans har slutfört ett projekt åt Elia, ett belgiskt kraftbolag, värt 16,5 miljoner euro. Projektet gick ut på att bygga en ny 33 km lång markförlagd ledning på 150 kV mellan transformatorstationerna i Coxyde och Slijkens på den belgiska kusten.
Mer...

Nexans levererar kablar till brittiska vindparker

2006-05-31 – Det brittiska företaget Centrica Energy har tilldelat Nexans ett kontrakt på sjökablar till vindparkerna Lynn och Inner Dowsing i Greater Wash, fem kilometer utanför kusten vid Lincolnshire. Kontraktet är på över 10 miljoner euro.

Nexans lanserar förkontakterade LAN-fiberkablar

2006-06-28 – Nexans har utvecklat ett innovativt sortiment av förkontakterade LAN-fiberkablar, benämnda LANmark-OF Pre-Term. Kablagen har utmärkta kabelegenskaper och kombinerar hög bandbredd med förbättrade kontaktegenskaper.
Mer...

Nexans wins €98 million subsea power cable contract for BP’s Valhall Power from Shore project

Paris, June 20, 2006 - Nexans and BP are making history with the Power from Shore project that will make Valhall, in the Norwegian North Sea, the world’s first offshore oil field to receive all its electricity from land, with no need for on-platform generation.
Mer...

Bredbånd Finnmark to use Nexans fibre-optic cable to develop its telecommunications network in Finnmark, Norway

Paris, June 15, 2006 - Bredbånd Finnmark AS has awarded Nexans a contract to supply fibre-optic cables for the first phase in the development of a fibre-optic telecommunications network throughout Finnmark, the northernmost county in Norway.
Mer...

Nexans answers to the ever-demanding growing Handling market

Paris, June 13, 2006 - Nexans has signed a basic agreement with Gottwald Port Technology to equip 4 pilot automated-stacking cranes with RHEYFIRM(RTS) medium voltage cables for the new Deurganck Dock located at P&O’s Antwerp Gateway Terminal.
Mer...

Nexans completes Elia’s underground high voltage link on the Belgian coast.

Paris, June 8, 2006 - Nexans, the worldwide leader in the cable industry, has completed a 16.5 million euros project for Elia, the Belgian electricity transport network manager, to create a new 33 km underground 150 kV link between the Coxyde and Slijkens substations on the Belgian coast.

Nomination of François de Combret as member of Nexans Board of Directors

Paris, May 18, 2006 - The Annual Shareholders' Meeting of Nexans, held on May 15, 2006 approved the nomination of François de Combret as a new member of the Board of Directors of Nexans.

Bolagsstämma 2006

2006-05-15 – Nexans höll sin bolagsstämma den 15 maj 2006 under ledning av styrelseordföranden och koncernchefen Gérard Hauser. Utdelningen beslutades till 1 euro per aktie, jämfört med 0,50 euro föregående år. Utdelningen är planerad till fredagen den 19 maj 2006.
Mer...

Nexans vinner kontrakt värt 7,4 miljoner euro på offshore-kablar till FPSO-fartyget i det nigerianska Akpo-fältet

2006-05-02 – Nexans har undertecknat en avsiktsförklaring, ett s k Letter of Intent (LOI) med Hyundai Heavy Industries (HHI) gällande offshorekablar för omkring 7,4 miljoner euro till ett olje- och gasproduktionsfartyg (FPSO) i det nigerianska Akpo-fältet.

Resultat första kvartalet 2006

2006-04-26 – Nexans tillkännager en försäljning första kvartalet 2006 på 1 659 miljoner euro (med rådande metallpriser).
Mer...

Nexans wins 7.4 million euros contract to supply offshore cables for the FPSO vessel of Nigeria’s Akpo deepwater field

OTC – Houston (Texas, USA), May 2, 2006 - Nexans has signed a Letter of Intent (LOI) with Hyundai Heavy Industries (HHI) to supply offshore cables worth around 7.4 million euros (9M USD) for the Floating Production Storage and Offloading (FPSO) vessel of Nigeria's deepwater Akpo field.
Mer...

Nexans presents UFLEX: state-of-the-art stress analysis package

OTC – Houston (Texas, USA), May 3, 2006 - Nexans is using OTC.06 to present the UFLEX software – a state-of-the-art FE (Finite Analysis) package that enables its design engineers to predict accurately the stress and fatigue behaviour of complex oil and gas umbilical cross-sections.

Nollvision för 10 Gigabit Ethernet kabelsystem

2006-04-26 - Nexans introducerar en praktisk, kostnadseffektiv och riskfri lösning – en nollvision – för 10 G Ethernet kabelsystem. Nexans LANmark-6 10G kabelsystem använder skärmad teknik i stället för oskärmad och uppfyller alla krav för 10Gig

Kontrakt med Statoil värt 23 miljoner euro

2006-04-21 - Nexans har erhållit ett kontrakt från Statoil värt 23 miljoner euro. Nexans skall leverera ett direkteluppvärmningssystem (DEH) för rörledningar till Tyrihans olje- och gasfält i Norska Havet.

Nexans Introduces Pre-Terminated Fibre Assemblies

Paris, April 24, 2006 - Nexans, the worldwide leader in the cable industry, has developed an innovative range of pre-terminated fibre assemblies called LANmark-OF Pre-Term. The assemblies provide outstanding cable performance by combining high bandwidth fibres with enhanced performance connectors.

Nexans: a 23 million Euro contract with Statoil

Paris, 21 April 2006 - Nexans, the worldwide leader in the cables industry, has won a 23 million Euro order from Statoil to supply a direct electrical heating (DEH) system for the subsea flowlines on the Tyrihans oil and gas field in the Norwegian Sea.
Mer...

Proposal to prolong Gérard Hauser’s term - Frédéric Vincent appointed Chief Operating Officer

Paris, April 3, 2006 - Nexans’ Board of Directors at its meeting of March 29, 2006 confirmed its confidence in the Chairman and CEO Gérard Hauser, and decided to submit to the shareholders a proposal to prolong Gérard Hauser’s term as Director ...

Jean-Claude Nicolas appointed Corporate Vice President Communications of Nexans

Paris, March 10, 2006 - Nexans, the worldwide leader in the cable industry, announces the appointment of Jean-Claude Nicolas as Corporate Vice President Communications within the Human Resources and Communication Department.

2005 års resultat

2006-02-02 – Under ledning av Gérard Hauser sammanträdde Nexans styrelse den 1 februari 2006 och gick igenom resultatet för 2005.