Nytt nummer av Kabelvärden: Elfordon som skapar jobb

Det mesta talar för att elfordon är framtidens färdmedel. Det kräver en utbyggnad av elnätet som kommer att hålla installatörsbranschen sysselsatt i många år. Men kommer elen att räcka till? Och elnäten att hålla? Nexans bidrar med en ny hybridkabel.

Kabelvarden Chargenode 500
Patrick Antonsson och hans kollegor på ChargeNode installerar ladduttag för fordonsladdning.


Elfordonsflottan har alla förutsättningar för att växa snabbt, om vi ska tro Anders Grauers, docent i elfordonssystem vid Chalmers och knuten till Swedish Electromobility Center.
  – Tekniken och prestandan finns där och priset är på väg ned. Dessutom har elbilen vunnit statuskampen. Om man ska ha den bästa bilen med den bästa prestandan, då ska man ha en elbil. Därmed spelar inte priset så stor roll. Jag tror att elbilsförsäljningen dominerar inom tio år, säger han.
 

Elbil är vanlig som tjänstebil
Kabelvärden_elbil_200 I augusti 2020 rullade 131 409 laddbara bilar i Sverige – varav 39 937 elbilar och 91 472 laddhybrider. Det är 3 procent av personbilsflottan i Sverige. Magnus Johansson, ordförande i Elbil Sverige, noterar dock att elbilarna körs långa sträckor.
  – Den typiska elbilsföraren är en företagare eller tjänstebilsinnehavare som kör 4 000–6000 mil per år, när den genomsnittliga bilägaren kör 1 200 mil per år, säger han.

Han ser, precis som Anders Grauers, en snabb utveckling och spår att hälften av alla bilar som säljs 2025 är elbilar.
  – Många tillverkare har nya modeller på gång och det finns förslag på att momsbefria elbilar inom EU. Då blir det enda som bromsar elbilsförsäljningen att tillverkarna inte hinner bygga tillräckligt många bilar, säger han.

Elbilens motor håller länge
När det gäller tung trafik är ”busskampen” redan avgjord, enligt Anders Grauers vid Chalmers.
  – I dag domineras i princip alla upphandlingar av elbussar. Lastbilar har däremot släpat efter, men nu har Volvo och Scania släppt sina första fordon. Att det går snabbare för bussarna beror på att de ofta har en stor ägare i form av offentliga eller privata bolag, medan lastbilsbranschen består av många
småföretag. Bussar går också en liknande sträcka varje dag, vilket gör det lättare att dimensionera batteriets storlek, säger han.
Elmotorns hållbarhet är en annan fördel, enligt Magnus Johansson vid Elbil Sverige.
  – En elmotor i en buss håller i trettio år, jämfört med en dieselmotor som slits ut på tio år. Det gör också att elvägar har en stor potential för lastfordon och bussar, framför allt om man kan ladda batterier på de stora vägarna och slippa ha ledning i bebyggda områden. 

Läs hela artikeln i senaste numret av vår tidning Kabelvärden: Kabelvärden 2 2020

 


Detta är en artikel ur årets andra nummer av Kabelvärden.  Tidningens tema kretsar den här gången kring  elfordonens framväxt och laddinfrastruktur.

Kabelvärden är nu på väg ut till alla våra prenumeranter. 

Prenumerationen är kostnadsfri. Vill du prenumerera på tidningen, kontakta Åsa Dahlberg enligt nedan kontaktuppgifter. Du kan även läsa tidningen i den pdf-fil som finns här till höger.

Länkar:

Kontakt:

Gabriella Myrén Kommunikationschef
Tel 0325 80592
gabriella.myren@nexans.com
Åsa Dahlberg Redaktör
Tel 0325-80166
asa.dahlberg@nexans.com